Intervju: Ett bibliotek i elevens hand

Frågan om läsning i skolan lyfts ofta. När läsandet bland barn och ungdomar minskar, hur kan skola och föräldrar samarbeta för att uppmuntra ökat läsande? Minervaskolan i Umeå arbetar mycket med att stimulera läsning bland sina elever, och sedan 2013 har de även arbetat med digitala böcker via ElibU och Learnify. Med hjälp av ny teknik och samarbete mellan elever, lärare, skolbibliotekarie och föräldrar inspireras eleverna att läsa mer än någonsin.

– Vi har alltid jobbat mycket med läsning och böcker ur ett pedagogiskt perspektiv, målet har varit att skapa en läsande atmosfär. Vi har ett snitt på 40 böcker per elev och läsår, berättar Linda Björkman Swanberg som är lärare och vice VD vid Minervaskolan.
Det började som ett projekt, men nu har det blivit ett arbetssätt för hela skolan, eftersom det fungerat så bra.
– Det märks en stor skillnad bland barnen – en stolthet över att läsa böcker, att ge varandra boktips och till och med stanna kvar efter exempelvis bokprat för att prata böcker. Det genererar ringar på vattnet, att eleverna blir varandras förebilder.

Som många skolor idag förser Minervaskolan sina elever med iPads, och det är bland annat via dem de kommer åt det digitala biblioteket. Men det går inte att bara dela ut iPads till eleverna och säga åt dem att läsa. Skolan arbetar aktivt med att uppmuntra läsning och involverar även föräldrarna i arbetet, och har då stor nytta av att eleverna kan komma åt hela sitt bibliotek var de än befinner sig:
– Eleverna använder sina iPads i hemmet, och håller minst en kvarts högläsning för sina föräldrar varje dag. Vi kallar det ”den magiska kvarten”. Att få in det som rutin i hemmet är jättebra. Vi har också haft föräldrautbildning, där vi tagit in hjärnforskaren Martin Ingvar och pedagogikprofessor Karin Taube för att föreläsa. Det handlar mycket om att utbilda och belysa att nyckeln till en framgångsrik skolgång är god läsförmåga och god läsförståelse.

minerva1
Minervaskolan arbetar också mycket med att göra läsning till en del i skolarbetet, och där är samverkan mellan lärare och skolbibliotekarien av stort värde. Det är viktigt att kunna visa upp vilka böcker som finns och inspirera till läsning, vilket man bland annat gör via bokprat där bibliotekarien presenterar olika böcker. Via Learnifyportalen kan sedan lärare och elever kommunicera direkt runt vilka böcker de läser och själva se sina framsteg.
– Vår skolbibliotekarie Bodil är till stor inspiration för alla på skolan och de har regelbundet bokprat med henne. Efteråt skriver Bodil ner vilka böcker hon har presenterat på klassens digitala portal som delas av elev, förälder och lärare. Jag är själv också förälder på skolan. Efter bokprat ser jag vilka böcker som har introducerats för mitt barn och då blir det enkelt som förälder att ta upp de böckerna. Det är dessutom smidigt eftersom de redan ligger där på iPaden.

Skolan har också lagt upp ett märkessystem – ”lite som simborgarmärket” – där eleverna får ett märke för var femte bok de läser. Varje bok noteras i en läsdagbok och en digital läslogg, och de som kommer upp i 100 böcker under ett läsår blir medlemmar i svartdiamant-klubben.
– Första året hade vi nio elever i svartdiamantklubben, nu är det 20. Det är en stor glädje och målmedvetenhet runt läsandet, och det skapar sammanhållning.
Just nu diskuteras mycket runt barns digitala läsning runtom i världen, och även Linda efterfrågar fler tillgängliga digitala böcker för de yngsta.
– De plöjer böcker i förskoleklassen och lågstadiet, då måste det finnas ett större utbud. En kvart om dagen, de läser ju ut en bok om dagen!
minerva2
När vi talar med Linda står sommarlovet precis för dörren, och vi undrar hur de jobbar med sommarläsning.
– Oj, vad mycket sommarläsning vi har! Jag kommunicerar med alla elever via Learnify-portalen och bockar av de böcker de lämnar in via den digitala läsloggen varannan vecka. En del elever efterfrågar boktips. Att läsa är nöje och rekreation, och vad kan vara bättre på sommaren? Dessutom har vi en läskanon så att varje klass får med sig en gemensam fysisk sommarbok, som vi bearbetar i utbildningen när de kommer tillbaka till hösten.

Linda beskriver både samarbetet med föräldrar och med skolbibliotekarien som ”ovärderligt”. Som en femteklassare uttryckte det: ”Mina föräldrar har sagt och tyckt att jag borde läsa, men det är läsprojektet som gör att jag börjat läsa mycket. Nu vill jag själv bli författare!”

Foton: Linda Björkman Swanberg.
Läs mer om ElibU på elibu.se.

Läs även:
Skolverket: Elever som kan läsa i bok och på skärm

Digital läsförståelse är ett ganska nytt område inom pedagogisk forskning och praktik, men det blir allt viktigare efterhand som läsning och kommunikation via skärm tar över. Mycket förändras när skärmen ersätter pappret som strukturerande resurs.

Utlånen av barnböcker fortsätter att öka – ny digital tjänst lanseras

De barnavdelningar som finns på stadens alla bibliotek ska få en digital motsvarighet. Tjänsten ska göra att barn själva kan hitta till läslust och läsning.

Obama pushes reading through electronic books
Youth reading – or not

It’s hard to overstate the impact tablets are having on the children’s market, and these devices are not only driving digital growth in the book market, they are impacting all areas of children’s content.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: