Vad vill vi med ElibU?

Det diskuteras mycket nu runt användandet av digitala verktyg i skolorna. Många är positiva medan andra varnar för att rusa fram alltför fort, och det är som det ska vara – även om man kan vilja påpeka att det inte är så konstigt om skolbarn inte läser böcker på sina surfplattor när det inte funnits någon tjänst som gjort det möjligt förrän nu! Det man kan vara säker på är att oavsett vad vi debatterar idag kommer de som idag börjar skolan att växa upp i en värld där allt inte nödvändigtvis är digitalt, men där det digitala är en fullt naturlig del av vardagen. I en sådan värld är läskunnighet – inte bara att kunna stava, utan att kunna förstå och värdera skriven text – av större vikt än någonsin, och därför är vi övertygade om att litteraturen måste finnas tillgänglig där också. Det är detta ElibU erbjuder: ett sätt för alla skolor att få tillgång till ett stort antal digitala böcker som eleverna kommer åt på ett enkelt sätt, där de själva kan bläddra sig runt och prova sig fram. Inte för att ersätta fysiska böcker, utan för att komplettera dem och göra läsandet lika självklart som Facebook.

Men är det verkligen så enkelt – stoppa in e-böcker i varje iPad i klass 4C, så börjar alla automatiskt att läsa dem? Har vi gått igenom den digitala revolutionen sedan?

Självklart inte. Det är ett viktigt första steg, men det är inte på långa vägar målet. Digitala verktyg och digitala miljöer kan åstadkomma mycket bara genom att kopiera det gamla sättet att göra saker på, men i slutändan leder det ofta till helt nya företeelser. För att ta ett exempel, har du fortfarande ett uppslagsverk hemma? Hur ofta använder du det i stället för att gå ut på det användarstyrda och konstant uppdaterade Wikipedia? Detta är inte bara en digitalisering av befintlig information, utan ett helt nytt sätt att arbeta med, tillgodogöra sig, och dela med sig av den.

Digitaliseringen i sig löser inte några problem; även om man t ex gör litteraturen mer lättillgänglig måste läsarna fortfarande vilja läsa. En nyligen publicerad studie visar att även i digital läsning är det viktigaste för att skapa läskunnighet fortfarande den sociala dimensionen: Att lärare och föräldrar interagerar med barnen antingen i det fysiska rummet eller via sociala media, att de har tillgång till samma nätverk och verktyg som barnen, och att de förstår och kan hjälpa barnen använda dem. Läslusten skapas i mötet med andra.

En av sakerna vi haft i bakhuvudet i utvecklingsarbetet med ElibU är därför en modell för hur teknologianvändning utvecklas som lanserats av den amerikanske forskaren Reuben Puentedura. Han kallar den SAMR: Substitution, Augmentation, Modification, Redifinition. Falkenbergs skolor har översatt den så här – läs nerifrån och upp:

puent1

Detta stämmer på pricken med det vi under 12 år i branschen sett inom digital bokläsning. Att läsa på skärm i stället för på papper är bara det första steget. Därefter börjar man snart använda alla de nya funktioner som det nya formatet medger, där man egentligen tidigare varit begränsad av hur pappersboken fungerar; det säkraste sättet att imponera på någon som aldrig läst elektroniskt förut är att visa hur enkelt man kan ändra textstorleken eller söka i texten. Sedan tillkommer utökade möjligheter att dela med sig av anteckningar och funderingar runt själva texten, att diskutera innehållet via Facebook eller Twitter, att sammanställa favoritlistor, att ta fram personliga antologier och ordlistor, och mycket mera. Tekniken sätter väldigt få begränsningar.

puent2

Det är detta vi vill åstadkomma med ElibU: en tjänst som är mer än ett sortiment med böcker, utan som också kan användas som ett enkelt verktyg för att uppmuntra till läsning, som ger lärare och elever möjligheter att aktivt förklara, diskutera och rekommendera böcker, och som inte begränsar litteraturen till något man gör i klassrummet utan gör den till en integrerad del av den sociala miljö där både barn och vuxna tillbringar en stor del av sin tid. Skolan och undervisningen står inför stora utmaningar och stora möjligheter. Vi tror givetvis inte att ElibU i sig är en patentlösning som löser allt detta, men vi vill gärna vara med och göra vår del.

Vi lanserar ElibU på allvar efter nyår, och kommer sedan att fortsätta utveckla tjänsten med allt detta i åtanke. Det kommer att bli en spännande resa. Under tiden ber vi att få önska er alla en riktigt god jul, så hörs vi 2013!

Advertisements

2 kommentarer

  1. Hur mycket närmare lansering har planerna nu avancerat ?

    1. Håll ögonen öppna – saker händer inom mycket kort!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: